Крилатий вислів «нервові клітини не відновлюються» всі з дитинства сприймають як незаперечну істину. Однак ця аксіома – не більше ніж міф, і нові наукові дані його спростовують.

Факт №1: Загибель нервових клітин в нас спочатку запрограмована. Щодня в організмі людини гинуть десятки тисяч нервових клітин. У рік мозок може втрачати 1% і більше від загальної їх кількості. І це «запрограмовано» самою природою. Якщо подивитися на нижчих тварин, наприклад – на круглих черв'яків, то у них ніякої загибелі нервових клітин немає в принципі. Як має аскарида 162 нейрона в «молодості», так з ними же і вмирає. Схожа картина і в інших черв'яків, і у багатьох молюсків, навіть у комах. Кількість і розташування нервових клітин у них жорстко задано генетично. А особини з «неправильної» нервовою системою найчастіше не виживають. Однак жорсткі обмеження в побудову нервової системи не дають подібним тваринам можливості навчатися і змінювати поведінку.

Людина, на відміну від нижчих тварин, народжується з величезним «надлишком» нейронів. Це запрограмовано спочатку: природа закладає в наш мозок гігантський резерв. Всі клітини мозку досить випадково утворюють безліч зв'язків, але закріплюються з них тільки ті, які використовуються в процесі навчання. Ці нейрони отримують «точки опори» – зв'язку з іншими нейронами. А потім організм проводить жорсткий відбір: умертвіння нейронів, які не утворили достатньої кількості зв'язків. Кількість зв'язків – це показник активності нейрона. Якщо їх немає – значить, нейрон не бере участі в обробці інформації. Нервові клітини і без цього обходяться організму в десять разів «дорожче» по кисню і поживних речовин, ніж більшість інших клітин, причому вони споживають досить багато енергії навіть тоді, коли ми відпочиваємо. Ось чому організм намагається позбутися від непрацюючих «нахлібників».

Факт №2: Найбільш інтенсивно нейрони гинуть у дітей 70% нейронів, закладених ще при ембріогенезі, гинуть ще до народження дитини. І це нормально – саме в дитячому віці здатність до навчання повинна бути максимальна, а тому і мозок повинен володіти найзначнішими резервами. Резервами, які прямо в ході навчання апробуються і скорочуються в міру можливості, щоб знизити навантаження на весь організм. Іншими словами, можна сказати, що надмірна кількість клітин нервової системи – необхідна умова для навчання і те, що забезпечує різноманіття можливих варіантів розвитку людини – тобто нашу індивідуальність.

Сенс пластичності в тому, що функції загиблих нервових клітин беруть на себе їх залишилися в живих "колеги", які збільшуються в розмірах і формують нові зв'язки, компенсуючи втрачені функції. Одна жива нервова клітина може замінити дев'ять загиблих. У зрілому віці процес загибелі клітин триває, але вже не так сильно. Однак, якщо не навантажувати мозок новою інформацією, то він буде відточувати старі навички, скорочуючи кількість нервових клітин, необхідних для їх реалізації. Клітин ставатиме менше, а зв'язків у них з іншими клітинами – більше. І це, знову-таки, зовсім нормальний процес. У літньої людини нейронів в мозку істотно менше, ніж у немовляти або молодої людини.

Однак міркувати він може набагато швидше, не кажучи вже про те, що знає значно більше. Все це – завдяки відмінно побудованій в процесі навчання архітектурі зв'язків між нейронами. А ось в старості, якщо немає навчання, то мозок людини, як і весь організм, починає програму згортання – тобто старіння, що приводить до смерті. І чим менше показники затребуваності у різних систем організму, тобто чим менше фізичне і інтелектуальне навантаження, чим менше людина рухається і спілкується з іншими людьми – тим процес швидше. Ось чому потрібно постійно освоювати нову інформацію.

Факт №3: Нервові клітини відновлюються – причому генеруються в трьох місцях людського організму Нові нервові клітини не з'являються в ході розподілу, як це відбувається в інших органах і тканинах організму, а утворюються в ході нейрогенеза, який найбільш активний під час внутрішньоутробного розвитку. Зараз дослідження нейрогенеза є одним з найбільш пріоритетних напрямків в нейробіології.

Вчені та медики бачать в ньому великий потенціал для лікування дегенеративних захворювань нервової системи, таких як хвороба Альцгеймера або хвороба Паркінсона. Спочатку вважалося, що нейрогенез в головному мозку дорослих ссавців локалізований в двох областях, які пов'язані з пам'яттю (гіпокамп) і нюхом (нюхові цибулини). Однак дослідження останніх років показали, що протягом періоду статевого дозрівання мозок ссавців нарощує кількість цих клітин також в мигдалині і у взаємозалежних з нею областях, що грають важливу роль в сприйнятті соціальних орієнтирів і адаптації особини до «дорослого життя». Причому зростає не тільки кількість нейронів, а й клітин нейроглії – допоміжних клітин нервової тканини.

Факт №4: Стовбурові нейрональні клітини мігрують в організмі. Так само, як у птахів і нижчих хребетних, у ссавців нейрональні стовбурові клітини розташовуються поблизу від бічних шлуночків мозку. Їх переродження в нейрони йде дуже інтенсивно. Так, у дорослих щурів за місяць зі стовбурових клітин утворюється близько 250 000 нейронів, які замінюють 3% всіх нейронів гіпокампу. Тривалість життя таких нейронів дуже висока – до 112 днів. Більш того, стовбурові нейрональні клітини мігрують! І в середньому долають шлях довжиною близько 2 см. І якщо вони потрапляють в нюхову цибулину, то перетворюються там в нейрони. Також стовбурові клітини можна отримати з мозку і пересадити в іншу ділянку нервової системи, де вони перетворяться в нейрони. Нещодавно проведені дослідження показали, що нові нейрони в дорослому мозку можуть утворюватися не тільки з нейрональних стовбурових клітин, але зі стовбурових клітин крові.

Факт №5: Нервові клітини не здатні гинути від стресу, вони просто гальмують свою діяльність і відпочивають. При стресі клітини гинуть не від надмірної напруги. Нейрони гинуть від нестачі поживних речовин, особливо вітамінів і через порушення кровопостачання тканин, що призводять до інтоксикації продуктами життєдіяльності та гіпоксії, вживання різноманітних ліків, міцної кави та чаю, наркотиків, тютюну та алкоголю, значних фізичних навантаженнях, і інфекційних хворобах. А зберегти їх дуже просто. Досить постійно вчитися чомусь новому, а також розвивати впевненість у собі і міцні емоційні зв'язки з близькими людьми.

Джерело: scientificrussia.ru