Прохідники ДТЕК ШУ Тернівське подолали найбільше розривне порушення Західного Донбасу – величезну тріщину в земних надрах довжиною 50 км, яка називається Богданівський скид.

Ця тріщина «розірвала» горизонтально вугільні пласти: перепад глибини між розірваними частинами гірського масиву становить по вертикалі близько 300 м. У всьому світі немає успішного досвіду проходження таких великих тектонічних порушень: є приклади проходження розриву пластів, краї яких йдуть вгору або вниз максимум на 10 м. Повідомляє прес-служба ДТЕК.

Раніше, наприкінці минулого століття, дві спроби наблизитися до Богданівського скиду підготовчими виробками були невдалі і привели до аварійних ситуацій з втратою прохідницького обладнання.

У травні 2015 експертно- аналітична група з 20 осіб, в числі яких - 6 професорів гірничого профілю з Національного гірничого університету та Інституту геотехнічної механіки ім. Н. С. Полякова НАН України, а також інші провідні науковці в галузі геомеханіки та фахівці ДТЕК, розпочала роботу над проектом з проведення безпрецедентно складної і небезпечної гірничої виробки, яка прокладе шлях через скид до нового вугільного пласту. Був проведений комплекс досліджень і розроблена нова безпечна технологія кріплення, яка дозволяє проходити маловивчені і непередбачувані ділянки шахтного поля.

Михайло Барабаш, в.о. директора з видобутку вугілля ДТЕК Енерго: «У нас не було точних даних про стан гірського масиву всередині Богданівського скиду – обводнення, тріщинуватості, стійкості порід. Навіть сама детальна розвідка геологічного порушення не може їх надати. Також ми не знали точної геометрії порушення і майбутнього місця зустрічі порушення при проходженні виробки. Плюс до цього – над скидом залягали водонасичені піски, а на поверхні була річка, що створювало ризик водопритока у виробку. У будь-який момент могла хлинути вода і затопити весь горизонт. Прохідники йшли у невідомість і могли зіткнутися з чим завгодно – раптові обвалення, викиди метану, спучування грунту, деформації порід, вода. Саме тому перетинання гірничими виробками великих геологічних порушень вважається самим складними процесом у вуглевидобутку і вершиною гірничого мистецтва».

Суть нової технології, за допомогою якої була пройдена виробка крізь Богданівський скид, - в багаторівневому зміцненні порід. Кріплення здійснювалось у декілька етапів. У забої встановлювалася випереджальне анкерне кріплення, потім – потужні металеві арки. Порожнечі між арками і гірським масивом заповнювалися швидкотвердіючим бетоном, а потім у тріщинуватий масив закачувалися високоміцні полімерні смоли.

Роботи виконувала досвідчена бригада прохідників з 42 чоловік.

Надалі через Богданівський скид будуть проведені ще три виробки, після чого шахтарі почнуть видобувати вугілля.