В системі безоплатної правової допомоги відбувся престур для журналістів із усіх куточків України, організований Координаційним центром з надання правової допомоги за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства України
Упродовж вересня-жовтня 2021 року учасники престуру дізнавалися про впровадження земельної реформи у Миколаївській, Запорізькій, Полтавській, Волинській, Кіровоградській області, вивчали досвід регіонів у сфері захисту прав землевласників та землекористувачів, спілкувалися з представниками територіальних громад, власниками фермерських господарств та аграрних підприємств, клієнтами, які успішно вирішили свої правові проблеми у сфері земельних відносин завдяки системі БПД.
В.о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов акцентував на основних досягненнях та орієнтирах системи БПД, у тому числі й у напрямку земельних правовідносин.
«Зі стартом земельної реформи актуальним стало питання процедури купівлі-продажу ділянок сільськогосподарського призначення та наявних обмежень. Загалом, останнім часом значно зросла потреба людей у правовій інформації. Тому для системи безоплатної правової допомоги важливий напрямок роботи – покращення правової обізнаності громадян, посилення захисту їхніх прав у сфері земельних відносин», – зазначив Олександр Баранов.
Сергій Ющишин, заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги, презентував результати соціологічного опитування «Готовність землевласників та землекористувачів до впровадження земельної реформи», проведеного на всій території України серед 1000 респондентів, клієнтів системи БПД, за сприянням проєкту «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні», що впроваджується Світовим банком та фінансується Євросоюзом.
За результатами дослідження, 91% українців, які зверталися до системи БПД із земельних питань, отримали необхідну інформацію або підтримку.
«Дуже важливо сьогодні ознайомити журналістів із питаннями реалізації в Україні земельної реформи, розвінчати міфи про небезпеки та ризики, які вона може нести, поглибити знання у сфері земельного права та поінформувати про найбільш базові моменти та типові звернення громадян до системи безоплатної правової допомоги», – наголосив Сергій Ющишин.
Опитування проводилось на всій території України серед 1000 респондентів, клієнтів системи безоплатної правової допомоги, за сприянням проєкту «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні», що впроваджується Світовим банком та фінансується Євросоюзом.
«Для Всеукраїнського інформаційного ресурсу дуже важливі такі заходи. Адже це – можливість разом з медійниками з різних куточків України вивчати досвід регіону щодо захисту прав землевласників та землекористувачів, спілкуватися з представниками територіальних громад, фермерами», коментує начальник відділу комунікацій та правопросвітництва Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Дніпропетровській області Сергій Соколов.
За період роботи з 1 липня 2015 року по 31 серпня 2021 року до місцевих центрів звернулися 7040 осіб з питань земельних правовідносин, з них у 2021 році – 1336. Найпоширенішими правовими питаннями із земельних правовідносин є:
- порядок виділення земельної ділянки для ведення ОСГ;
- внесення змін до договору оренди земельної ділянки;
- усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою;
- присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру;
- оформлення права власності на земельну ділянку в порядку спадкування.
Кількість проведених правопросвітницьких заходів та діючих консультаційних пунктів щороку зростає. За 2020 – 2021 роки юристи провели 422 правопросвітницьких заходів, пов’язаних із земельною реформою.
Представники ЗМІ мали можливість ознайомитись із реальними життєвими історіями клієнтів, яким допомогли вирішити їхні проблемні питання фахівці системи БПД. Один з прикладів, це справа щодо визнання договору оренди землі недійсним.
«Ще у 2010 році уклала договір на оренду земельної ділянки строком на 49 років, розраховуючи на стабільний дохід від цієї угоди. Однак все одразу пішло не так, користуючись земельною ділянкою орендар «забув», що за це користування має сплачувати гроші. Самостійно вирішити ніяк не вдавалося, тож звернулась по допомогу до місцевого центру. І завдяки професійній роботі юристки вдалося відновили справедливість та повернути землю», – розповіла представниця клієнтки, яка через стан здоров’я не змогла відвідати захід, пані Наталя.
Довідково
Престур організовано Координаційним центром з надання правової допомоги за підтримки Міністерства аграрної політики та продовольства України.