Мандала – це геометричний символ складної структури, який інтерпретується як модель Всесвіту «карта космосу»
Майстер точкового розпису Олена Кірюшина переконана, що мандала здатна змінити життя людини, а, можливо, і життя країни, світу... Основна умова – мета має бути чистою та доброю.
Для того щоб зайнятися мандалотерапіею, не потрібно ніяких умінь і навичок. Головна умова – малювати з натхнення: нехай рука виводить фігури, а очі вибирають потрібний колір.
«Мандали – це мій улюблений напрямок в точковому живопису. Мандала – це енергетичний малюнок. Для мене це як молитва в малюнку, це оберіг, це, я б сказала, така батарейка, котра випромінює енергію, яку ти в неї вкладаєш», – розповідає Олена.
Творчістю вона займалась не завжди. Колишнє місце роботи були далеко не творчим…
- Олено, хто Ви за освітою? Де та ким працювали?
- У мене економічна освіта. Тривалий час працювала в міськво, в бухгалтерському відділі. Я, взагалі то, не люблю цифри. Вони мене постійно дратували. Хоча по завершенню навчання на економіста отримала диплом з відзнакою. Одного разу, гуляючи в Дніпрі по торговому центру, я зайшла у відділ, де були різні товари для творчості й просто зачарувалась. Саме тоді я зрозуміла, що мені це цікаво.
- Це сталось раптом і несподівано чи був потяг до творчості й раніше?
- Ні, не раптом. З самого дитинства я дуже любила малювати. Шкільні редколегії, стінгазети – це все завжди було закріплено за мною. Мені подобалось займатись цим, проте чомусь не пішла навчатись у цьому напрямку.
- До точкового розпису прийшли відразу чи були інші види творчості?
- До точкового розпису я прийшла зовсім випадково. Одного разу в Інтернеті я побачила роботи однієї жінки. Це була тарілка, розписана в оригінальний спосіб. Я дивилась, захоплювалась і не могла зрозуміти що це та як це зроблено. На той час я займалась вітражним розписом. І одного разу мій контур, котрий я вела по склу, зірвався й поставив такі точки, ряд точок і тоді я зрозуміла – ось воно що! Я відразу почала пробувати. Спочатку спробувала на ручці, поставила декілька точок і зрозуміла, що це воно. Потім взяла вазу й почала її розписувати. Я працювала всю ніч, доки не завершила роботу. І це було для мене таким відкриттям. Точковим розписом я займаюсь уже понад 10 років, але ця ваза в мене як реліквія стоїть. Зараз ці орнаменти уже виглядають смішно, проте вона мені дуже дорога, бо це ж моя перша робота.
- Що це за техніка така – точковий розпис? Це щось нове для Павлограда?
- Це дуже давній вид розпису, найдавніше коріння – в Австралії. Австралійські аборигени використовували точкову писемність ще близько 40 тис. років тому. Її можна також побачити в культурах багатьох народів Африки, Індії. Індійці, наприклад, розписували свої обличчя точками. На даний час є чимало різної техніки нанесення точкового розпису. Хтось, як і раніше, використовує різні палички. Я використовую акрилові фарби. Це спеціальні фарби в маленьких тюбиках, в котрих такий тоненький отвір. І через нього я витискую точки. У такий спосіб точки мають об’ємний вигляд, схожі на бісеринки. Точки виходять різного розміру в залежності від того, з якою силою тиснеш на тюбик. Так народжується точковий розпис.
- Форма орнаменту, візерунки в ньому – то Ваша фантазія? Звідки черпаєте сюжети?
- Я не люблю повторювати чиїсь роботи чи брати звідкись орнаменти, бо це почерк іншого майстра, це його бачення, а я бачу по-своєму. Дивлячись на мої роботи, люди кажуть, що це щось східне чи це щось з Індії, їм незрозуміле коріння моїх робіт. Не знаю, можливо десь в минулому житті в мене було щось східне й тому такі фантазії. Це мої фантазії. Я відтворюю так, як я це бачу.
- Що Вам дає заняття точковим розписом?
- Бувало таке, що я могла просидіти за роботою по 14-15 годин без перерви. Просто сидіти й малювати, я не могла від цього відірватись. Це заняття дуже захоплює, тому що це зачаровує, ти бачиш як ця краса народжується прямо на твоїх очах. І вона радує тебе, радує оточення, туди вкладено стільки енергії. Можу сказати, що точковий розпис – це моє життя.
- Які вироби вам найбільше подобаються, у що ви вклали найбільше своєї енергетики, сил, любові?
- Спочатку я розписувала все, що я бачила. Це були якісь скляночки, пляшечки. Розписати можна все, що завгодно. Є, звичайно, свої тонкощі, бо, скажімо, скло воно погано тримає точку, тому потрібно його спеціально обробити. А взагалі, можна малювати на будь-якій поверхні. У нас в студії ми розписуємо сумки, гаманці, чохли на телефони, розписуємо все. А потім я прийшла до створення мандал. Мандали – це мій улюблений напрямок в точковому живопису. Мандала перекладається, як круг. З центру круга ідуть симетричні орнаменти. І саме в орнаментах вся суть мандали, бо мандала – це енергетичний малюнок. Для мене це як молитва в малюнку. Це оберіг, і така, я б сказала, батарейка, котра випромінює енергію, яку ти в неї вкладаєш.
- А що можна вкласти в мандалу? Чи можна її «заговорити» на щось? Чи має значення форма візерунка та його колір?
- Річ у тім, що ми можемо створити мандалу на будь-яку подію в нашому житті, яку ми прагнемо досягти. Нещодавно в мене була учениця й вона створювала мандалу на захист диплому. Вона дуже боялась цієї події. Те, що стосується знань, то це синій колір. Ми з нею використовували в цій мандалі багато синього кольору, фіолетового та голубого, бо захист диплому – це також і мистецтво риторики, а це голубий колір. Синій – це знання, фіолетовий – мудрість, вміння володіти собою, орієнтуватись в ситуації. Я не знаю як вона захистила диплом, бо це було зовсім недавно, але сподіваюсь, що добре. Зазвичай мандала, вона кругла, але можемо використовувати квадрати, трикутники. Має значення також скільки пелюстків у цих мандалах. Ми робили вісім пелюстків. Цифра 8 дуже енергетично сильна. Це цифра нескінченності. Коли дівчинка її малювала, то вона вкладала в неї те, що вона хотіла. Ще можна створити мандалу на здоров’я, на гарні сімейні стосунки, на кохання. Наприклад, мандала для сімейних стосунків малюється зеленим та червоним кольорами. Зелений – це колір нашої сердечної чакри, це вважається жіночий колір, колір весни, життя, колір кохання. А червоний – це чоловічий колір, це чакра нашого коріння. Чоловік – це воїн, це кров, це сила, це те, що пов’язане з чоловічим началом. Тому, коли ми створюємо мандалу саме для сімейних стосунків, то ми переплітаємо ці кольори, червоний та зелений, сплітаємо їх в орнаменти. Орнаменти можуть бути різні. Наприклад, ось зараз людину повело сюди, потім туди повело. Головне, щоб це було гармонійно.
- Чи має значення настрій майстра при створенні такого енергетичного малюнка?
- Це найголовніше – в якому настрої ти все це робиш. Коли ти починаєш спрацювати над створенням мандали, то ти обов’язково маєш бути в гарному настрої, бо саме той енергетичний стан, в котрому ти знаходишся, саме він і буде закладений в основу мандали, тому всі мої учні знають, що коли ти в поганому настрої, то роботу краще не починати. Я, наприклад, коли роблю комусь мандалу, то обов’язково молюсь за цю людину, вмикаю якусь приємну медитативну музику, або якісь духовні бесіди. На кожну точку я говорю слова – любов, здоров’я, щастя. У такий спосіб ти накладаєш на своє творіння якусь інформацію, якусь енергію. І потім така мандала обов’язково буде працювати.
- А є приклади того, що мандала реально спрацювала?
- Так, у мене багато таких прикладів. У мене якось були дві знайомі жінки, котрим було уже за 40 років, але сімейне життя якось не складалось. І я намалювала обом жінкам мандали на те, щоб вони вийшли заміж і щоб у них гарно склалось сімейне життя. І дійсно, вони успішно вийшли заміж. Зараз одна з них живе в Будапешті, інша – в Софії. У них прекрасні сім’ї. І ще є один приклад. Одна моя учениця, вона досить активна. У неї багато дітей і всім дітям вона малює мандали. Вона намалювала мандалу старшому сину, у нього щось не складались стосунки на роботі, в сім’ї, дітей не було. І ось вона вклала в цю мандалу, напевне, всю свою любов, все своє бажання мати онуків і щоб у сина був успіх на роботі. Вона зробила йому дві мандали – у нього все налагодилось. Пішло кар’єрне зростання, у них народився малюк. Так що, вони працюють, головне, що ти туди вкладеш, з якою енергетикою ти це відправиш.
- Ви робите мандали на замовлення?
- Ні, я не роблю мандали на замовлення. Я їх роблю чимало, але я їх ніколи не продаю, мені їх шкода, це ж як мої діти, я їх просто дарую. Я дуже сильно відчуваю людей і для когось, навіть коли людина не буде про це просити, мені хочеться зробити й подарувати. Якщо людина викликає в мені позитивні емоції, то мені хочеться зробити для неї приємно. А декотрим не хочеться робити навіть тоді, коли вони мене про це попросять. Нещодавно я зробила мандалу для дівчинки, котра живе в Канаді. Це дуже світла й чиста людина. Я назвала цю мандалу «Дівчинка-весна». У березні в неї буде День народження, це моє творіння з найкращими побажаннями поїде до неї. Такі подарунки приємно отримувати та велике задоволення їх робити.
- Чи є у Вашій колекції мандали з якимись незвичайними бажаннями, мріями, присвятою?
- У мене є три мандали, котрі присвячені нашій Землі. Якось так не раціонально ми використовуємо наші ресурси земельні, не вдячні ми діти. Я коли створювала мандалу Землі, я молилась про неї, дякувала їй за всі ці дари, що вона нам посилає. Я просила у неї пробачення. Мені так хочеться, щоб вона розквітала, процвітала, щоб ми жили в мирі та щасті, в любові та злагоді на цій Землі. Ці мандали розміром 45 см на 50 см. Дві з них в Павлограді, ще одна поїхала далеко за океан. Є в моїй виставці одна мандала, присвячена Богові Ярилі. А ще я мрію про те, щоб створити колекцію мандал і присвятити їх слов’янським Богам. Зараз я почала вивчати слов’я нську міфологію, це настільки цікаво, це захоплює. Наступну мандалу я планую присвятити Богу Велесу.
- Про що будете просити його?
- Так, я буду прохати Бога Велеса потурбуватись про тварин. У нас дуже багато безпритульних тварин. Хочу просити, щоб він став покровителем наших тварин, щоб кожна тварина буда щаслива, щоб кожен безпритульний собака знайшов собі господаря. Можливо, це не зовсім реально, але я цього дуже хочу і я про це буду просити.
- Навчитись створювати мандалу може кожен чи для цього потрібен особливий хист?
- Наносити точки – то не складно. Навчитись цій техніці може кожен охочий. У своїй студії я цьому навчаю своїх учнів. Ми спочатку тренуємось, щоб точки були однаковими. Потім ми тренуємось робити великі, маленькі точки. Думаю, що технічно цьому може навчитись кожен.
Але у створенні мандали головне не механічне нанесення точок, а та енергетика, котру ти вкладаєш у цей виріб. А це може зробити лише людина з позитивним мисленням та з любов’ю до людей, до світу.
Бесідувала Тетяна Верба