Чим привабив маленький Хотин великі харківські підприємства
Допоки Харків, Львів та Івано-Франківськ змагаються хто з них є більш велосипедний, столицею велосипедів цілком реально може стати невеличкий Хотин, що на Буковині. Це містечко у Чернівецькій області з населенням 18 тис. осіб.
Змагатись з великими містами щодо статусу велосипедної столиці хотинці навіть і не мріяли. Жили собі, займались фермерством та садівництвом, проте з 24 лютого 2022 року життя всіх українців кардинально змінилось.....
В перші дні війни охочі знайти прихисток у Хотині вишикувались у кілометрові черги. Зустріли тут людей тепло та щиро. До цього часу в місті залишились жити 2 тис. 380 переселенців з усіх областей України. Це майже 20% населення міста.
Знайшли прихисток в Хотині та можливість далі працювати й промислові підприємства. На сьогодні таких 7 підприємств. Найбільші з них – компанія «Велотрейд» (один з найбільших виробників велосипедів) та – LXL Україна. ТОВ «ВІА ТРЕЙД», котре займається виробництвом розеток, вимикачів та комплектуючих.
Обидва підприємства передислокувались із Харкова.
«Ми думаємо розвивати у зв’язку з цим велосипедну інфраструктуру. Ми тепер жартуємо, що раніше Хотин асоціювався із фортецею, то тепер буде ще й з велосипедною столицею», – каже міський голова Хотина Андрій Дранчук.
Чому саме в Хотині?
Микита Ткаченко, виконавчий директор «Велотрейд»
- Десь на початку березня ми прийняли рішення переїздити, бо уже на той момент було зруйновано один із цехів нашого підприємства. Це близько 6 тис. кв. м площі. Туди потрапила ворожа ракета, тому у нас не було можливості продовжувати бізнес у Харкові. Опинились ми в Хотині з одного боку випадково, а з іншого – завдяки тим діям, які зробила місцева громада. Ми подали заявку за програмою релокації й це спрацювало. Було багато дзвінків з різних куточків країни. Одними з перших зателефонувала Хотинська громада, запропонували подивитись приміщення, які в них є. На той час я уже об’їздив чимало областей, шукав можливість розмістити підприємство. Коли заїхав сюди, то стало зрозуміло, що тут найсприятливіші умови. Укрзалізниця запропонувала свої послуги по перевезенню устаткування. Бо тоді одна фура коштувала 70 тис. грн, до війни такі послуги коштували 25 тис. грн. Ніхто не хотів їхати в Харків. Привезли залізницею до Кам’янця, а потім уже сюди, до Хотина. Велика допомога громади була. Найбільша проблема релокації – логістика та житло для працівників. Приїхали основні працівники, які можуть налагодити роботу підприємства. В Хотині розмістили наших співробітників у досить комфортних умовах. І це дуже важливо. Тому проблем з кадрами немає. Частина працівників (комірники, вантажники) – місцеві мешканці. Так ми тут і опинились. Громада сприйняла нас тепло, щиро. Але маємо пам'ятати, що ми сюди приїхали як гості, тому теж потрібно вести себе вести з повагою.
Спочатку перевезли готові вироби (близько 40 тис. велосипедів), а далі почали думати як відновлювати виробництво.
До речі, для мешканців Хотина велосипеди коштують на 20% дешевше.
В Хотині розміщується склад готових виробів, а виробництво – за 60 км звідси, в Борщеві Тернопільської області. Річ у тім, що в Харкові компанія мала доволі великі площі – понад 20 тис. м кв. Знайти їх в одному місці – завдання непросте. Проте тепер, за словами Микити Ткаченка, розглядають варіант будівництва заводу в три яруси на 280 робочих місць. Тобто хочуть зосередити все в одному місці – в Хотині. Адже тут нещодавно міська влада отримала дозвіл на облаштування індустріального парку. Територія парку – 13,5 га землі.
Планує залишитись в Хотині надовго також і харківське підприємство – LXL Україна. ТОВ «ВІА ТРЕЙД»
Вони самі виробляють продукцію, складають, пакують і відправляють до великих торгових мереж.
«Перші дні війни мало хто розумів, що робити далі. Розглядали декілька місць, але до нас звернулись з Хотина і запропонували приїхати та подивитись на можливості. Ми приїхали, пройшлись, подивились, вибрали приміщення, яке могло підійти під виробництво і почали процес релокації. Укрзалізниця безкоштовно надала вагон для перевезення. Громада Хотина дуже допомогла з облаштуванням місця для роботи, забезпечила житлом співробітників. І потроху починаємо працювати. Ще не все вивезли. Ми раді, що опинились в Хотині. Збираємось залишитись тут надовго», – розповідає виконавчий директор підприємства Олександр Гринчук.
Релоковані підприємства зареєстровані на території громади, тому податки сплачують до місцевого бюджету. За півтора місяця роботи лише LXL Україна. ТОВ «ВІА ТРЕЙД» сплатили понад 200 тис. грн податків.
Досить ефективно та оперативно спрацювала місцева влада для того, аби солідні підприємства релокувались саме в невеличкий Хотин.
«Була оголошена програма релокації бізнесу. Ми відразу під'єднались до цієї роботи. Сформували потужну команду фахівців, зробили потужні інформаційні матеріали по об’єктах, які ми можемо запропонувати бізнесу. Розмістили їх на всіх можливих платформах. Подумали в чому наші переваги. Це безкоштовне житло працівникам релокованого бізнесу та наявність індустріального парку. Індустріальний парк – це основний магніт економічного розвитку. Ми їм кажемо, у нас буде індустріальний парк. Ви зараз тут тимчасово знаходитесь, але можете розглянути таку можливість. А ще можемо забезпечити дитсадком, є велика спортивна школа, розвинена медична ланка. Зберегти бізнес потрібно, бо війна закінчиться і нам потрібно ще жити далі», – розповіла начальниця відділу економічного розвитку та міжнародного співробітництва Хотинської міської ради Любов Петрова.
Для релокованих підприємств у Хотинській громаді створили відкритий бізнес-хаб, де безкоштовно надають площу для офісу. Адже багато підприємств не мають місця для принтера, комп’ютера чи проведення перемовин.
До кінця літа в Хотині планують відремонтувати приміщення, де зможуть безкоштовно проживати 17 сімей переселенців. Роботи ведуться завдяки тісній співпраці з міжнародними благодійними організаціями. Всі необхідні матеріали для ремонту закуповує французька благодійна організація «Acted». Побут допомагає облаштувати міжнародна організація USAID.
Житло в першу чергу отримають співробітники релокованих підприємств та найменш захищені переселенці.
Так що, не фортецею єдиною тепер славитиметься Хотин.
Про те, як живуть Буковинські громади в умовах війни журналісти дізнались під час престуру «Громади Буковини в умовах воєнного стану. Виклики та досягнення», організованого Харківським пресклубом.